Telecrane, بیشتر بدانیم

ایمنی جرثقیل و بالابر

ایمنی جرثقیل مقاله

مقاله 8

ایمنی جرثقیل و بالابر: خطرات کشیدن جانبی

 

کشش از کنار یکی از رایج ترین و خطرناک ترین اشتباهات جرثقیل سقفی است.

عملیات بلند کردن سقف یک فعالیت ضروری در محل کار در سراسر جهان است. توانایی بلند کردن و جابجایی مواد به طور ایمن برای موفقیت بسیاری از مشاغل بسیار مهم است. رعایت نکردن روش‌های ایمن بلند کردن می‌تواند منجر به صدمات جدی شخصی و آسیب به تجهیزات و تأسیسات شود.

 

در حالی که جنبه‌های زیادی برای روش‌های بلند کردن ایمن وجود دارد، یکی از مسائل مهمی که می‌خواهم در مورد آن صحبت کنم «کشیدن به پهلو» و نحوه اجتناب از آن است.

 

بالابرهای سقفی برای بالا بردن بارها به صورت عمودی طراحی شده اند.

بر این اساس، باری که برداشته می شود باید در مرکز بالابر قرار گیرد . کشش جانبی  هنگام تلاش برای بلند کردن هر باری که مستقیماً زیر بالابر قرار ندارد رخ می دهد. شکل دیگری از کشش جانبی زمانی اتفاق می‌افتد که یک اپراتور جرثقیل سقفی سعی می‌کند از پل یا درایوهای واگن برقی برای اعمال نیرو برای حرکت دادن یک جسم به صورت افقی زمانی که بار ابتدا به طور کامل روی بالابر معلق نیست و از کف یا سایر تکیه‌گاه‌ها آزاد نمی‌شود، استفاده کند. صرف نظر از نحوه اعمال کشش جانبی، نتایج ناخواسته، مضر و بالقوه خطرناک زیادی ممکن است رخ دهد

“بالابرهای برفی نباید کار کنند مگر زمانی که توسط یک فرد واجد شرایط مجاز باشد که تشخیص داده باشد که اجزای بالابر و نصب آن تحت فشار بیش از حد قرار نخواهند گرفت. اگر لازم باشد باری انتخاب شود که در مرکز بالابر قرار نگرفته است، باید اقدامات احتیاطی برای کنترل نوسان بار در هنگام برداشتن آن از تکیه گاه انجام شود.”

 

کشیدن پهلو چه خطراتی دارد؟

هنگامی که بار از کف یا تکیه گاه دیگر بلند می شود، سعی می کند خود را زیر بالابر متمرکز کند و باعث می شود بار به سرعت در یک قوس افقی حرکت کند . این اثر آونگ می تواند باعث آسیب جدی به پرسنل یا آسیب به سایر تجهیزات موجود در منطقه شود.

 

طناب سیم یا زنجیر بار را می توان به زور از شیار یا جیب روی درام بالابر یا چرخ بالابر خارج کرد. این می تواند به زنجیر/طناب آسیب برساند و همچنین ممکن است به درام ها، شیارها و سایر اجزاء آسیب برساند. در بهترین حالت، این می تواند منجر به تعمیرات پرهزینه و خرابی شود. مهمتر از آن، می تواند باعث شکستن زنجیر یا سیم طناب و کاهش بار شود و تجهیزات، تأسیسات و پرسنل را در معرض خطر جدی قرار دهد.

کشش جانبی در زاویه ای که با طول پل یا مونوریل همخوانی ندارد  می تواند باعث واژگونی بالابر چرخ دستی شود و چرخ دستی را از کار بیاندازد. در بدترین حالت، بالابر چرخ دستی واقعاً می تواند از تیر جدا شود. این شرایط کشش جانبی همچنین به خود تیر فشار وارد می کند و می تواند باعث انحراف تیر شود .

 

کشیدن جانبی “عملکرد عادی” بالابر تلقی نمی شود و بنابراین ممکن است ضمانت سازنده را باطل کند.

 

تلاش برای بلند کردن باری که فراتر از انتهای تیر پل یا مونوریل قرار دارد

(شکل 6) می تواند به ایستگاه های ایمنی در انتهای تیر آسیب برساند. در موارد نادر، این باعث می شود که بالابر ترالی از انتهای تیر سقوط کند.

 

 

با بیش از 35 سال کار در صنعت جرثقیل و بالابر، از تعداد سوالاتی که در مورد کشش جانبی دریافت می کنم شگفت زده شده ام. این سؤالات ممکن است به صورت سؤالی مانند “حداکثر زاویه کشش جانبی که با بالابر شما مجاز است چقدر است؟” مشتریان همچنین ممکن است جمله ای مانند “فاصله تیر پل من تا کف فقط 20” را بیان کنند، اما من به چند فوت سیم سیم اضافی روی بالابر نیاز دارم تا بتوانم مواد را از محفظه مجاور بیرون بکشم.

 

اینها موقعیت های خوبی هستند که حداقل پتانسیل بارگذاری جانبی مشخص شده است و می توان به درستی به آن پرداخت. چیزی که من را نگران می کند شرایطی است که ممکن است این شرایط وجود داشته باشد اما به سازنده بالابر/جرثقیل یا ارائه دهنده خدمات جرثقیل اطلاع داده نشود.

 

 

 

سیستم Intelli-Lift وضعیت نامناسب بار یا گرفتگی را تشخیص می دهد و قبل از وقوع یک موقعیت خطرناک با یک هشدار قابل مشاهده و شنیداری به اپراتورها هشدار می دهد.

 

اقدامات لازم را برای کمک به جلوگیری از خطرات احتمالی کشیدن پهلو انجام دهید:

 

 

اطمینان حاصل کنید که تمام سیستم های جرثقیل و مونوریل جدید توسط متخصصان واجد شرایط حمل مواد طراحی و نصب شده اند.

برای اطمینان از اینکه این سیستم ها به درستی قرار گرفته اند، تجهیزات بالابر سقفی موجود و کاربردهای بالابر را توسط یک فرد واجد شرایط بررسی کنید تا پوشش کامل قلاب (بدون کشش جانبی) را برای همه مکان هایی که موادی که قرار است بلند شوند، فراهم کنند.

ترتیب آموزش ایمنی اپراتور بالابر و جرثقیل را برای همه پرسنل سازمان خود که ممکن است از تجهیزات بالابر سقفی استفاده کنند و همچنین همه مدیران یا سرپرستانی که ممکن است دیگران را به استفاده از آن تجهیزات راهنمایی کنند.

در مورد در دسترس بودن و عملکرد دستگاه هایی مانند کلیدهای محدود کننده پوشش، راهنماهای طناب و سایر تجهیزاتی که برای شناسایی، جلوگیری یا کاهش اثرات مخرب کشش ناخواسته جانبی استفاده می شوند، از ارائه دهنده تجهیزات بالابر سر بپرسید.

استفاده از یک تیر بالابر و وزنه تعادل قابل تنظیم را در نظر بگیرید تا اجازه دهید یک بار خارج از مرکز بدون ایجاد کشش جانبی روی بالابر بلند شود.

.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه