شین آلومینیوم جرثقیل سقفی

شین آلومینیوم جرثقیل سقفی و اتصالات

خرید انواع تجهیزات شین آلومینیوم و پی وی سی جرثقیل سقفی

شین برق جرثقیل سقفی چیست؟

شین برق یکی از انواع خط برق رسان جرثقیل سقفی و نیز از پرکاربردترین و مهمترین تجهیزات صنعتی جرثقیل سقفی محسوب می شود. برای آنکه برق مورد نیاز جرثقیل سقفی تامین شود؛ از شین برق رسان استفاده می کنند. از اسامی مختلفی برای معرفی شین برق استفاده می‌شود که رایج‌ترین آنها شامل خط برق رسانی، Bus bar و داکت می‌باشند.

ساختار داخلی شین برق رسان جرثقیل سقفی همانند ساختار داخلی کابل است. به طور کلی، شین‌ها یک روکش دارند که داخل آن مس تعبیه شده است. بدین شکل جاروبک با مس تماس پیدا کرده و انتقال برق روی خواهد داد.

از شین فقط در حرکت طولی جرثقیل استفاده می شود؛ زیرا برق قدرت جرثقیل در طول تامین می شود.

در ادامه در خصوص انواع شین برق و همچنین ویژگی های هر یک از شین های بسته و باز مطالب مهمی عنوان خواهیم کرد. لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

معرفی و بررسی  ویژگی انواع شین برق رسان جرثقیل سقفی

خط برق رسان شین جرثقیل سقفی، در دو نوع شین برق رسان بسته و شین برق رسان باز تولید می شوند.

هر یک از این خطوط برق رسان شین جرثقیل سقفی از ویژگی ها و قابلیت های متفاوتی برخوردارند. در این بخش به مهمترین ویژگی های شین باز و بسته و همچنین انواع دیگر شین ها خواهیم پرداخت.

خط برق رسان شین باز جرثقیل سقفی

در خط برق رسان شین باز، مس مورد استفاده در شین، در محفظه قرار نگرفته است و به آسانی قابل لمس و مشاهده است.  به همین دلیل، به این نوع شین‌ها، شین باز گفته می‌شود. ضمن آنکه این شین‌ها در مدل‌ و آمپرهای مختلف قابل تولید خواهند بود. معمولاً بازۀ IP شین‌های باز از (50 تا 1200 آمپر) تعریف شده است.

شین‌های باز نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند:

شین باز بدون روکش

از این مدل شین‌ها در فضاهایی استفاده می‌شود که حرارت و دما زیاد است. مانند کارگاه‌های ریخته گری.

شین باز با روکش PVC 

در فضاهایی کاربرد دارند که جریان برق بالا بوده ولی افزایش دما در آنجا کمتر است.

این مدل شین‌ها به سه دسته تسمه‌ای، T شکل (طرح فاله) و طرح ومفلر تقسیم بندی می‌شوند.

برای نصب شین‌های مدل T شکل و ومفلر از اتصالات و بست‌های شین به شین، تغذیه، جاروبک و . . . باید استفاده کرد. البته هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند.

T شکل ها در دو دسته بازاری (300، 500، 650، 850، 1000 و 1200 آمپر) و اصلی (525 و 800 آمپر) و ومفلری ها با آمپرهای 300، 500، 800 و 1000 آمپر ارائه می شوند.

اما برای شین‌های تسمه ای از بست شین به شین استفاده نمی کنند. با توجه به اینکه حرکت جاروبک در این مدل شین‌ها به دلیل یک تکه بودن راحت می باشد، قابلیت استفاده در فضاهای قوس دار (CURVE) را داشته و اکسپنشن جوینت هم نمی خواهند.

کاربرد شین‌های باز

شین‌های باز تا 250 آمپر در فضاهای ایمن استفاده می‌شود. البته این نوع شین‌ها در محیط‎‌هایی که گرد و غبار و سایر آلاینده‌های محیطی وجود دارند؛ کاربرد بیشتری خواهند داشت. همچنین در صنایع بزرگ و به خصوص صنایع فولاد نیز این نوع شین‌ها مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند.

خط برق رسان شین بسته جرثقیل سقفی

مس مورد استفاده در خط برق رسان شین بسته، در داخل یک محفظه قرار داده شده است و به همین دلیل به این نوع شین‌ها، شین بسته گفته می‌شود. شین‌های بسته نیز مانند شین باز در طرح و مدل‌های متنوع طراحی و تولید می‌شوند. شین‌های بسته نسبت به شین‌های باز، IP بالاتری داشته که محدودۀ آن بین (50 تا 280 آمپر) خواهد بود.

یکی از دلایل مهمی که از شین بسته نمی‌توان بیش از 280 آمپر دریافت کرد؛ افزایش دما و کاهش عمر مفید شین بسته می‌باشد. با عبور جریان برق، دما نیز افزایش یافته و در نتیجه به دلیل بسته بودن سطح محافظت شین بسته، از دوام و پایداری کیفیت شین بسته به مرور زمان کاسته می‌شود. در واقع به همین دلیل است که از فن یا رادیاتور برای خنک کردن این نوع شین ها استفاده می شود.

نکتۀ قابل توجه در خصوص شین بسته جرثقیل سقفی، بالا بودن میزان (IP) این مدل شین‌ها می‌باشد. در واقع، این مدل از شین‌های جرثقیل به عایق و محفظۀ بسیار مستحکم و با دوام مجهز می‌باشند. بنابراین در برابر نفوذ گرد و غبار، آلاینده‌های محیطی، آب و رطوبت عملکرد بهتری خواهند داشت.

ویژگی‌های مهم خط برق رسان شین بسته

بسیاری از صنایع و کارگاه‌های کوچک و بزرگ با توجه به نوع جرثقیل مورد استفاده، از شین بسته استفاده می‌کنند.

برخی از مهمترین ویژگی‌های شین بسته می‌توان به نصب آسان و سریع، حذف محدودیت متراژ جهت پیاده‌سازی شین، قابلیت استفاده در شرایط خاص و دماهای بالا و همچنین قیمت به صرفه و مناسب اشاره کرد.

معرفی انواع شین بسته جرثقیل سقفی

شین‌های بسته به دو نوع آلومینیومی و PVC دسته بندی می شوند.

مزایای شین های گروه صنعتی صادق

  • قابل استفاده در تمامی صنایع و برای هر نوع شرایط آب و هوایی به دلیل استقامت مکانیکی، الکتریکی و حرارتی بالا
  • طول عمر بالا و ظاهری زیبا به دلیل استفاده از روکش آلومینیوم با ضخامت 1/5 میلی متر و آبکاری آنادایز
  • سطح مقطع مس واقعی مطابق با استاندارد دماگ آلمان با خلوص 100 درصدی مس
  • مرغوبیت بالا (رادیاتور و کریستال های ساخته شده از جنس پلی کربنات)
  • کاربری آسان به دلیل استفاده از پیچ آلن در تیغچه ها

برای خرید خط برق رسان شین جرثقیل سقفی با قیمت مناسب از گروه صنعتی صادق مشاوره بگیرید!

گروه صنعتی صادق، عرضه کنندۀ انواع تجهیزات شین آلومینیوم و پی وی سی جرثقیل سقفی بر اساس نیاز مشتریان می باشد. مطابق با فعالیت صنایع مختلف، امکان ساخت و تولید شین برق از انواع مختلف برای این مجموعه وجود دارد. ضمن آنکه مشاوران حرفه ای و کارشناسان متخصص گروه صنعتی صادق، مشاوره ها و راهنمایی های ارزنده در خصوص نحوۀ خرید، نصب و راه اندازی انواع تجهیزات مورد نیاز را به مشتریان ارائه خواهند کرد.

جهت آشنایی با جاروبک جرثقیل سقفی کلیک کنید.