سی ریل رنگی 4 جرثقیل سقفی ورق 2 میلی متر

خط برق رسانی سی ریل 3 جرثقیل سقفی (C Rail)

خرید انواع تجهیزات، قطعات و اتصالات خط برق رسانی سی ریل (ریل و قرقره) جرثقیل سقفی

بررسی و شناخت خط برق رسانی سی ریل جرثقیل سقفی

در این نوشتار توضیحات کاملی از ویژگی‌ها و کاربردهای متنوع سی ریل یا خط برق رسانی ریل و قرقره جرثقیل سقفی خواهیم داشت. برای آنکه اطلاعات کامل و دقیقی در این خصوص داشته باشید، لازم است این مقاله را تا پایان مطالعه کرده و با توجه به نیاز صنعت یا محیط کار خود، اقدام به نصب و راه اندازی سی ریل جرثقیل کنید.

پیش از هر چیز به تعریف کلی و صحیح سی ریل (C Rail) جرثقیل پرداخته و در ادامه مقاله، سایر موارد مهم و ضروری را عنوان خواهیم کرد.

سی ریل چیست؟

سی ریل یا ریل فلزی جرثقیل، از مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات صنعتی است. در واقع یکی از روش های انتقال برق به صورت خطی در انواع جرثقیل های صنعتی، استفاده از سی ریل برق رسان می باشد. در این روش ریل فلزی در طول مسیر حرکت جرثقیل کشیده می شود که به عنوان یک مسیر راهنما برای قرقره هایی عمل می کند که کابل های برق رسانی بر روی آنها بسته شده است. عناوین دیگری نیز برای سی ریل جرثقیل سقفی عنوان شده است که می توان به ریل، ریل برق رسان، ریل جرثقیل و . . . اشاره کرد. سی ریل‌های برق رسان در انواع مختلف و بر اساس نوع کاربرد، متنوع می باشند.

ساختار و بدنۀ اصلی سی ریل‌های جرثقیل سقفی از ورق‌های گالوانیزه با کیفیت و مرغوب ساخته شده است. ویژگی مهمی که در گروه  صنعتی صادق، به آن توجه زیادی شده است. عدم توجه به جنس و کیفیت گالوانیزه ریل فلزی، به مرور زمان باعث کاهش عملکرد صحیح سی ریل و همچنین دوام و کارایی آن خواهد شد.

نحوه عملکرد و کاربرد خط برق رسانی سی ریل جرثقیل سقفی

سی ریل جرثقیل سقفی جهت برق رسانی و نگهداری و جابجایی آسان کابل های برق کاربرد دارد. سی ریل های جرثقیل توسط مجموعه ای از اتصالات به پل جرثقیل یا تیر حمال جرثقیل متصل می شوند. در نتیجه، با حرکت جرثقیل سقفی، کابل گرد یا تخت متصل به سی ریل از طریق قرقره نیز حرکت کرده و بدین نحو، برق رسانی انجام خواهد شد.

نکتۀ قابل توجه دیگری که باید بدانید؛ این است که سی ریل های فلزی بیشتر در عرض سوله و برای حرکت عرضی در سوله ها و کارگاه های مختلف کاربرد دارند. هر چند در شرایط و محیط های خاص (پایین بودن متراژ محیط، حدوداً 30 متر یا در اختیار داشتن تنها یک جرثقیل سقفی و در محیطهای متراژ بالا با آلودگی زیاد) ، می توان از سی ریل برای حرکت طولی استفاده کرد.

در چه شرایطی از دو خط سی ریل جرثقیل در عرض سوله استفاده می شود؟

به عنوان مثال، اگر دهانۀ کارگاه یا سوله ( 18 متر) باشد، معمولاً از یک یا دو خط سی ریل استفاده می کنند.

بدین شکل که در عرض سوله، از یک سی ریل جهت اتصال تمام کابل ها (کابل های قدرت) به تابلو برق اصلی جرثقیل سقفی و از یک سی ریل جهت کابل فرمان استفاده می کنند.

در این فرایند، با حرکت جرثقیل سقفی در عرض که توسط علمک به راهنما متصل است، یک کلید فرمان با کابل مهاردار نیز در زیر علمک حرکت خواهد کرد. پشت راهنما هم جعبه کلید تعبیه شده تا با حرکت سی ریل، کلید فرمان نیز حرکت کند.

در این شرایط، عملکرد دستگاه در ایجاد فضای ایمن و مطمئن برای فعالیت تکنسین فنی دستگاه ناکارآمد و خطرناک خواهد بود!!

 از سوی دیگر، کارشناسان استاندارد نیز این نوع کارکرد دستگاه را تایید نخواهند کرد!!

در این شرایط راه حل اصولی و استاندارد چه خواهد بود؟

در چنین شرایطی باید از یک خط برق رسانی سی ریل جرثقیل سقفی دیگر نیز استفاده کرد تا ایمنی و استانداردسازی فضای کار نیز تامین شود. با ایجاد فاصله مناسب و استاندارد ( حدوداً 15 سانتی متر)، و ایجاد یک خط فرمان دیگر برای حرکت عرضی، شرایط برای کار با دستگاه ایمن خواهد شد.

یکی از مهمترین مزایایی که دو خط سی ریل نسبت به یک خط سی ریل دارد، این است که؛ با ایجاد یک خط سی ریل جدا برای خط فرمان، حرکت عملک و خط فرمان همزمان انجام نخواهد شد. در نتیجه، جابجایی آن با دست نیز امکان پذیر بوده و تکنسین فنی دستگاه، کنترل و مدیریت بهتری بر حرکت جرثقیل سقفی و کلید فرمان خواهد داشت. بیشترین کاربرد این خطوط در جرثقیل های سقفی 6 کاره می باشد.

به طور کلی در حالت استاندارد و ایمن باید از دو خط سی ریل استفاده کرد، یک خط سی ریل برای خط فرمان و یک خط سی ریل برای خط قدرت در نظر می گیرند.

اگر چنین فرایندی را برای حرکت طولی جرثقیل در نظر داشته باشید؛ تنها تفاوت آنها عدم وجود سی ریل خط فرمان در سی ریل حرکت طولی است. سایر ویژگی ها و قابلیت های دستگاه در سی ریل حرکت عرضی و طولی مشابه یکدیگر خواهد بود.

خط برق رسانی سی ریل جرثقیل سقفی به چند دسته تقسیم می شود؟

در حالت کلی، سی ریل ها به سه دسته تقسیم می شوند.

  • سی ریل آلومینیومی
  • سی ریل پی وی سی (PVC)
  • سی ریل فلزی (آهنی)

از میان انواع سی ریل های ذکر شده، سی ریل فلزی بیشترین و پرکاربردترین نوع سی ریل جرثقیل سقفی می‌ باشد. سایر سی ریل ها مانند سی ریل (PVC) منسوخ شده و سی ریل آلومینیومی نیز به دلیل نوع ساختار و عملکرد نه چندان کارآمد، کمترین مورد استفاده را دارند.

سی ریل های فلزی خود به دو دسته کاملا مجزا تقسیم بندی می شوند.

در خصوص سی ریل های 3،  ضخامت ورق های ساخته شده توسط گروه صنعتی صادق در ابعاد (1/5 و 2 سانتی متر) می باشند. نکتۀ مهم اینکه گروه صنعتی صادق تنها گروه صنعتی تولید کننده این نوع ورق از جنس گالوانیزه با کیفیت و مرغوب می باشد. ضخامت ورق در شرکت های رقبا تنها در ابعاد (1/5-1 سانتی متر) می باشد.

لازم به ذکر است که ورق های 2 سانتی متری گروه صنعتی صادق، توسط تکنیک (Role Forming) ساخته می شوند.

گروه صنعتی صادق، تنها تولید کننده سی ریل 40 در کشور می باشد. جنس این نوع سی ریل ها از گالوانیزه بسیار با کیفیت و درجه یک می باشد. با توجه به اینکه، گالوانیزه های مورد استفاده به صورت رنگی نیز می باشند که در برابر زنگ زدگی مقاومت بیشتری دارند. این ابعاد سی ریل جرثقیل برای فضاهایی مناسب است که حجم کابل و سیم برق بیش از حد معمول و استاندارد در محیط کار باشد. ضمن آنکه میزان مقاومت و استحکام سی ریل 4 یا 40 به نسبت سایر سی ریل ها از جمله سی ریل 3 بسیار بیشتر خواهد بود. هر چه ضخامت ورق سی ریل بیشتر باشد، قطعاً تحمل بار نیز افزایش خواهد یافت.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که ابعاد قرقره سی ریل جرثقیل در چنین فضاهایی بیشتر از حد استاندارد می باشد. در نتیجه، نصب سی ریل 40، کاملاً انتخاب درست و کارآمدی است.

طراحی این سی ریل ها با ایده گرفتن از ABUS آلمان صورت گرفته است.

مهمترین تجهیزات و اتصالات نصب و راه اندازی خط برق رسانی سی ریل جرثقیل سقفی

اتصالات سی ریل 3 گالوانیزه ورق 1/5 و 2 میلیمتر

و اتصالات سی ریل 3 رنگی ورق 1/5 و 2 میلیمتر

اتصالات سی ریل 4 گالوانیزه ورق 2 میلیمتر
قرقره فلزی مخصوص کابل تختقرقره فلزی ریل 4
قرقره فلزی کرپی داربست ریل به ریل 4
قرقره فلزی چرخ فسفر برنزبست ریل به نبشی 4
قرقره فلزی مخصوص کابل گردراهنما 4
بست ریل به ریلبست ابتدایی 4
بست ریل به نبشیبست انتهایی 4
بست ابتداییپایه سوکت
بست انتهایی 
بست کمانی 
پایه جوشی 
بست پایه جوشی 
راهنما قدرت 
جعبه کلید فرمان 
پایه سوکت 

 

گروه صنعتی صادق تنها تولید کننده سی ریل های منحنی یا CURVE در ایران

در فضاهایی که امکان نصب و اجرای سی ریل جرثقیل به صورت خطوط مستقیم امکان پذیر نباشد! مناسبترین و بهترین نوع سی ریل، نصب سی ریل منحنی یا زاویه دار می باشد.

این نوع سی ریل های پرکاربرد و خاص، تنها توسط مجموعه گروه صنعتی صادق به روش بُرش و جوش تولید می شوند. با توجه به اینکه، برای این نوع سی ریل ها نیز قرقره خاص در نظر گرفته می شود.

قیمت سی ریل جرثقیل یا خط برق رسانی ریل و قرقره جرثقیل سقفی با چنین قابلیت و ویژگی، در گروه صنعتی صادق، کاملاً مناسب و به صرفه لحاظ شده است.

برای خرید سی ریل منحنی یا زاویه دار و همچنین سایر سی ریل های جرثقیل، می توانید به سایت گروه صنعتی صادق مراجعه کرده و از خدمات آنها بهره مند شوید. در صورت تمایل می توانید از کارشناسان متخصص و مجرب این مجموعه نیز مشاوره های رایگان و کاربردی دریافت کنید.