Telecrane, بیشتر بدانیم

جرثقیل دروازه ای

مقاله 4

جرثقیل دروازه ای نوعی جرثقیل سقفی با پیکربندی یک تیر یا دو تیر است که توسط پایه های مستقل که روی چرخ ها یا در امتداد مسیر یا سیستم ریلی حرکت می کنند پشتیبانی می شود.

جرثقیل دروازه ای  به گونه ای طراحی شده است که قابلیت  حرکت و جا به جایی روی زمین را دارد در این مدل از بالابرها  پل جرثقیل بر روی تکیه گاه های دروازه ای متحرک قرار دارد. همچنین می توان آن را به عنوان جرثقیل دروازه ای  تک پل  یا دو پل  پیاده سازی کرد.

جرثقیل های دروازه ای برای فضاهای باز که هیچ سازه ی فولادی برای تکیه گاه وجود ندارد کاربردی و مقرون به صرفه می باشد

عملیات بلند کردن و انتقال همیشه نمی تواند به سادگی انجام  شود.گاهی  اغلب جرثقیل های سقفی و سایر وسایل حمل و نقل و بالابر قابل استفاده نیستند. فضای کافی برای جرثقیل متحرک یا کامیون بالابر وجود ندارد و یا جرثقیل سقفی به طور دائم در دسترس نیست و  برای عملیات های گاه به گاه بسیار پر هزینه و  گران است

برخلاف جرثقیل پل، جرثقیل دروازه‌ای نیازی به اتصال به سازه پشتیبانی ساختمان ندارد و نیاز به تیرهای باند و ستون‌های پشتیبانی دائمی را از بین می‌برد. در برخی موارد، این می تواند منجر به کاهش قابل توجه هزینه های مواد شود و می تواند راه حل مقرون به صرفه تری در مقایسه با جرثقیل پل مشخص شده مشابه باشد.

از آنجایی که جرثقیل های دروازه ای  متحرک هستند و می توان به راحتی اجزای آن را جدا کرد و تقریباً در هر مکانی قابلیت نصب دارند ، جرثقیل دروازه ای سبک وزن کاملاً نیازهای شما را برآورده می کند زیرا ارتفاع پشتیبانی و طول ریل جرثقیل را می توان به صورت جداگانه با توجه به شرایط محیط کاربری  تنظیم کرد

جرثقیل های  دروازه‌ای بزرگ‌تر ممکن است روی یک ریل یا مسیر تعبیه‌شده در زمین، معمولاً در یک خط مستقیم در یک منطقه کاری اختصاصی اجرا شوند. جرثقیل های دروازه‌ای قابل حمل کوچک‌تر روی چرخ‌ها یا چرخ‌ها کار می‌کنند و می‌توانند برای تعمیر و نگهداری یا کارهای ساخت سبک در اطراف یک مرکز جابجا شوند

نکته ی قابل توجه در جرثقیل های دروازه ای این است که سیستم‌های جرثقیل دروازه‌ای کامل محبوب‌ترین پیکربندی هستند – متشکل از دو پایه که روی ریلی که همسطح با سطح بالایی کف تعبیه شده است، سوار می‌شوند. آنها معمولاً در یک خط مستقیم در یک منطقه کاری اختصاصی اجرا می شوند. این طراحی به تجهیزات موتوری مانند بالابر قیچی، چنگال، چرخ دستی و کامیون اجازه می دهد تا از روی آن بغلتد و از زیر جرثقیل عبور کند

جرثقیل های دروازه ای قابل حمل هستند ، سیستم های دروازه ای سبک تر هستند که روی چرخ ها یا چرخ های لاستیکی کار می کنند. این چرخ ها به کاربر این امکان را می دهند که آن را در سرتاسر یک تاسیسات برای جابجایی مواد یا بارهای مختلف حرکت دهد. هنگامی که آنها خالی هستند و زیر بار نیستند، می توان آنها را در هر نقطه از مغازه یا سلول های کاری مختلف جابجا کرد یا نگهداری  کرد تا صرفه جویی در فضا و انعطاف پذیری بیشتری در فضای کف ارائه شود.

آنها همچنین برای کاربردهای سیمان و پیش ساخته برای مناطقی که در آن بتن دال را تشکیل می دهند و عمل آوری می کنند بسیار محبوب هستند. طراحی آنها به آنها اجازه می دهد تا در فضای باز استفاده شوند و همچنین به لیفتراک ها و سایر ترافیک های موتوری اجازه می دهد تا کار کنند و از زیر آن عبور کنند

 

جرثقیل دروازه ای برای چه مواردی استفاده می شود؟

جرثقیل های دروازه ای کامل یا نیمه دروازه ای معمولاً برای کاربردهای ساخت سنگین، یا در برخی از انواع حیاط در فضای باز – محوطه های راه آهن، محوطه های حمل و نقل و کانتینر، محوطه های فولادی، و محوطه های ضایعات استفاده می شوند

بار لزوماً از طریق تأسیسات جابه‌جا نمی‌شود، اما خود دروازه می‌تواند برای کار بر روی قطعات یا تجهیزات مختلف جابجا شود.

سیستم های دروازه ای قابل حمل نیز می توانند انعطاف پذیری بیشتری نسبت به جرثقیل بازویی یا جرثقیل ایستگاه کاری ارائه دهند. جرثقیل بازویی معمولاً باید بر روی یک پایه بتنی ریخته شده نصب شود و پس از نصب – تقریباً دائمی است. یک جرثقیل دروازه ای قابل حمل کوچکتر می تواند همان نوع کار جرثقیل بازویی را انجام دهد، اما می تواند با رشد کسب و کار شما و شروع بهینه سازی و چیدمان فضای انبار، به محل شما منتقل شود

در حالی که یک جرثقیل دروازه ای در طراحی خود انعطاف پذیر است زیرا به تکیه گاه های ساختمانی متکی نیست و می تواند به صورت متحرک طراحی شود، اگر می خواهید از جرثقیل دروازه ای در تاسیسات خود استفاده کنید، باید مواردی را در نظر بگیرید..

 

مزایای

جابجایی سریع و آسان با استفاده از چرخ های آن

حمل و نقل بار نقطه به نقطه

قابلیت تنظیم ارتفاع

ارتفاع تکیه گاه و طول ریل جرثقیل را می توان با شرایط در محل تنظیم کرد

سهولت نصب به لطف جداسازی راحت

پوشش با کیفیت بالا

 

جرثقیل نیمه دروازه ای

ترکیب جرثقیل دروازه ای و جرثقیل پل، جرثقیل نیمه دروازه ای است.

جرثقیل های دروازه ای همچنین می توانند با یک پایه سوار بر چرخ یا ریل و طرف دیگر جرثقیل سوار بر سیستم باند فرودگاه متصل به ستون های ساختمان یا دیوار جانبی سازه ساختمان طراحی شوند. اینها سودمند هستند زیرا می توانند فضای کف / فضای کار را برای شما ذخیره کنند. برخلاف جرثقیل پل، این راه‌اندازی نیازی به دو باند ندارد که توسط ستون‌های ساختمان پشتیبانی یا به آن متصل شوند.

با این روش ، یک کالسکه بر روی زمین حرکت می کند و دیگری در باند جرثقیل روی دیوار که به براکت های روی سازه ساختمان متصل شده است. باید به این نکته توجه کرد که  هیچ منطقه خطری نباید در سمت دیوار تعریف شود.

قدرت برق رسانی

برای سیستم های دروازه ای بزرگ در فضای باز، حلقه کابل یک گزینه رایج برق رسانی است. قرقره‌های کابل از طراحی ساده‌ای بهره می‌برند که دارای فنر یا موتور برای آزاد کردن، بازیابی و ذخیره کابل هادی برای تجهیزات جرثقیل است. آنها را می توان به صورت ثابت یا بر روی یک پایه چرخان نصب کرد تا کابل بتواند در زوایای و جهت های مختلف حرکت کند .

 

نقطه ضعف قرقره کابل، عامل افتادگی است که ممکن است در زمانی که یکی را 50 دقیقه، 100 دقیقه یا بیشتر بکشید، در کابل تجربه کنید. اگر آن کابل به دلیل یک سیستم مسیر طولانی آویزان شده یا روی زمین افتاده است، اکنون مزیت اجازه دادن به ترافیک موتوری را برای عبور از زیر سیستم دروازه‌ای

سازندگان جرثقیل سقفی می توانند برای طراحی یک سیستم برق رسانی با استفاده از تیرهای سبک وزن یا مجموعه ای از قطب ها با شما همکاری کنند تا برق رسانی شما را از زمین دور نگه دارد. یا جرثقیل دروازه ای قابل حمل را می توان با سیم های بلندتر طراحی کرد تا منابع تغذیه ای را در خود جای دهد که ممکن است به منطقه کاری که جرثقیل به آن منتقل می شود نزدیک نباشد.

 

استفاده در فضای باز/داخلی

اگر سیستم جرثقیل دروازه ای شما در فضای باز کار می کند، باید نوع رنگ یا پوشش اعمال شده و همچنین خود ماده را در نظر بگیرید. از آنجایی که جرثقیل در محیط باز استفاده می شود، به موادی مانند فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه نیاز دارید که بتواند در برابر خوردگی مقاومت کند و در برابر اشعه ماوراء بنفش، آب نمک، رطوبت و گرما یا سرمای شدید مقاومت کند.

همچنین می‌خواهید ویژگی‌های دیگری مانند بخاری‌های موتور و پانل‌های الکتریکی عایق‌شده را برای مقاومت در برابر عناصر در نظر بگیرید. شما حتی می توانید منطقه سرپوشیده برای محافظت از چرخ دستی و بالابر اضافه کنید. اینها در واقع می توانند تمام مدت از بالای بالابر حرکت کنند یا می توانند یک ایستگاه پارکینگ تعیین شده در انتهای جرثقیل باشند.

ترافیک پیاده یا موتوری در نزدیکی

اگر قرار باشد ترافیک زیاد، لیفتراک‌ها و گاری‌ها را در داخل و خارج از منطقه‌ای که نیاز به استفاده از جرثقیل خود دارند، داشته باشند، اکثر کارفرماها  ترجیح می‌دهند از جرثقیل دروازه‌ای استفاده کنند. یک سیستم دروازه ای بزرگتر به لیفتراک ها اجازه می دهد تا مواد را جمع کنند و به شما امکان می دهد کامیون ها را برای بارگیری به داخل و خارج بیاورید.

 

ستون‌های تکیه‌گاه، مانند جرثقیل‌های پل، فضای با ارزشی را اشغال می‌کنند و همچنین مانعی برای کارگرانی هستند که در اطراف تأسیسات حرکت می‌کنند. اگر بتوانید آن ستون های پشتیبانی را حذف کنید، مانور دادن کارگران شما در آن منطقه بسیار آسان تر می شود.

 

با این حال، با هر نوع سیستم دروازه ای، باید در نظر بگیرید که چه تجهیزات یا پرسنلی در این نزدیکی کار می کنند. با یک دروازه‌ای که به سمت پایین ریل یا مسیر حرکت می‌کند – یا حتی یک دروازه‌ای قابل حمل که در مناطق مختلف یک تاسیسات مانور می‌دهد – شما باید  از هرگونه مانع احتمالی که جرثقیل ممکن است با آن برخورد کند، آگاه باشید. هر نوع ضربه می تواند باعث آسیب به تابلوهای برق، کامیون های انتهایی، کنترل ها، جعبه دنده ها یا هر جزء دیگر نصب شده روی پایه های جرثقیل شود.

 

تولیدکنندگان می‌توانند در قرار دادن کنترل‌ها، جعبه‌دنده‌ها و پانل‌ها روی پاها خلاقیت به خرج دهند تا قرار گرفتن در معرض ضربه را به حداقل برسانند.

 

محور ثابت در مقابل  راهبر انتهایی محور دوار

به‌ویژه در سیستم‌های دروازه‌ای در فضای باز، ممکن است بخواهید به جای راهبر انتهای محور ثابت استاندارد، به راهبر انتهای محور چرخشی ارتقا دهید. کامیون‌های انتهای محور ثابت دارای چرخ دنده‌ها و یاتاقان‌ها در داخل و در یک محیط بیرونی هستند که می‌توانند کثیفی، گرد و غبار و زباله‌های داخل چرخ دنده‌ها را وارد کنند. با گذشت زمان، این زباله ها می توانند دنده ها را گرفته و موتورها را بسوزانند.

 

راهبر انتهایی محور دوار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کمی سنگین‌تر و قوی‌تر باشند و معمولاً قطعات کمتری دارند، بنابراین تعمیر و نگهداری کمتری دارند. چرخ دنده ها در یک حمام روغنی مستمر قرار می گیرند که همه زباله ها را حتی در محیط های کثیف، گرد و غبار و بیرون از خانه نگه می دارد.

 

حتی سبک دنده های روی درایو نیز می تواند تفاوت ایجاد کند. درایو چرخ دنده مارپیچی یا مخروطی می تواند در مقایسه با چرخ دنده حلزونی سودمند باشد. درایو چرخ دنده مارپیچی یا مخروطی می تواند در صورت ضربه به سمت خود برگردد و باعث ایجاد گشتاور کمتری به خود چرخ دنده ها شود. در یک چرخ دنده حلزونی، چرخ دنده ها می توانند در صورت ضربه از هم جدا شوند زیرا برای عملکرد معکوس طراحی نشده اند.

سرعت جرثقیل

جرثقیل های دروازه ای باید در پروژه هایی استفاده شوند که سرعت آنها نگران کننده نباشد . شما می توانید جرثقیل پل را با سرعت بسیار بالایی راه اندازی کنید، اما در جرثقیل های دروازه ای بار معمولاً با سرعت خزیدن کندتر حرکت می کند

 

جمع بندی

جرثقیل های دروازه ای کاملاً برای حمل بار با حجم بالا طراحی شده اند و وسیله ای کارآمد برای بلند کردن یا جابجایی بارهای سنگین از طریق  کارگاه ساخت و ساز یا محیط تولید/انبار عمومی ارائه می شود .

 

موارد زیر را در نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که سیستم جرثقیل دروازه ای را طراحی می کنید که اقتصادی ترین و پربازده ترین سیستم برای کاربرد شما هست :

 

 

چرخه کار: انتخاب چرخه کاری مناسب یا طبقه بندی خدمات کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که قطعات به اندازه کافی بادوام هستند تا در برابر بار و الزامات استفاده مقاومت کنند

طراحی دروازه ای: آیا از سیستم دروازه ای کامل، نیمه دروازه ای یا قابل حمل استفاده خواهید کرد؟ آیا دروازه‌ای روی ریل، مسیر یا چرخ حرکت می‌کند؟

ترافیک محیط: آیا کارگران یا تجهیزات دیگری در نزدیکی دروازه کار خواهند داشت؟ آیا هر یک از اجزاء به محافظ اضافی یا جهت گیری خاصی برای جلوگیری از آسیب برخورد نیاز دارند؟

فضای باز یا بسته : آیا جرثقیل  در داخل، خارج از سوله  یا هر دو کار خواهد کرد؟ ممکن است برای مقاومت در برابر شرایط محیطی در یک سیستم دروازه ای در فضای باز، سیستم های رنگ، مواد و اجزای خاصی مورد نیاز باشد.

نیازهای برق: آیا یک حلقه کابل برای تحویل برق کافی است یا راه حل سفارشی تری مورد نیاز است؟ اگر این یک سیستم دروازه ای قابل حمل است، آیا منبع تغذیه در نزدیکی شما خواهد بود یا به سیم بلندتری نیاز خواهید داشت؟

 

ما با بیش از 20 سال تجربه در صنعت جرثقیل سقفی می‌توانیم بهترین  راه‌حل‌های سفارشی و اقتصادی در راه اندازی جرقیل های سقفی  سبک تا جرثقیل‌های متحرک با ظرفیت بالا و عملکرد بالا با توجه به نیازمندی شما  ارئه دهیم .

 

تیم متخصص گروه صنعتی صادق متشکل از مهندسان و مدیران پروژه می تواند به شما در طراحی و تعیین یک سیستم جرثقیل دروازه ای مقرون به صرفه برای نیازهای تاسیسات، تولید با در نظر داشتن  بودجه شما کمک کند. اگر علاقه مند به  مشاوره هستید، همین امروز با ما تماس بگیرید

 

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه